torsdag 15 oktober 2009

Boktips

Nalle Puh i all ära, men - om ni nu inte redan har gjort det - ta en titt på "Vems lilla Mössa Flyger" med Nöken - En liten stickad nök, som skulle ha blivit en gök...men garnet räckte inte riktigt till, Elefanten Ellen som läcker sågspån och bor i ett träd, Den ryska bisamråttan som skriver poesi som "Stilla klagar den gamle rått", Hunden Röden som är lärare i kartongskolan, den galet skrattande stenkulan m.fl.
Lite barnsligt kul läsning.

(Bild: Barnbokhandeln)
"Barnhans land ligger på andra sidan syrenhäcken. Men redan på grusgången kan man om man lyssnar noga, höra Bisamråttans vemodiga röst, kottarnas skrik och dunsarna från Stenkulans hårda lilla kropp.
I sandgropen trimmar Mack sin motorcykel, medan Nöken ligger bakom Ellens tall och är bortglömd. Utanför Kartongskolan sitter Röden och Farbrornallen och resonerar om livet och spelar Nallbethoven när de inte repeterar Nökhamlet, med en galen kork...."

5 kommentarer:

  1. Okej!!!??? Nu blir jag orolig på riktig...
    Har inte du vuxit ifrån sånna böcker?

    SvaraRadera
  2. Man ska bejaka sitt barnjag.... :)

    SvaraRadera
  3. Haha, du är för söt! Vilket kul boktips :) Har faktiskt aldrig hört talas om den, men i min finlandssvenska engelskvurmande familj ägde mest sådant som Mumintrollen, Winnie the Pooh, Disney på engelska och diverse skumma sagor så som Ludde Lump & Greta Garn eller Krabban Konrad på äventyr.

    Hoppas denna dag är bättre än gårdagen :) Kram!

    SvaraRadera
  4. Hah..huuuur har jag missat denna.. Färden går mot biblioteket direkt i morgon..jisses detta låter ju som något jag o barnbarnet hade älskat..säkert jag mest..ooooo tänk o sitta i soffhörnet med filt om bena o barnbarn instoppat under armen o läsa om en Nök..tack underbara du för tipset...kraaaaaaaaaaaaaaaaaaamar om

    SvaraRadera
  5. Tack har inte hört talas om den! Jag har en Nalle Puh bok och alla Muminböckerna älskar dom. Tack för din kommentar. Blir så glad! Ska försöka få tag på en A-ha biljet imorgon kl 10, en livsdröm för mig. Håll tummarna. Kram

    SvaraRadera