onsdag 2 september 2009

Gröt...

Jaha, här har nu fröken stått hela kvällen och tagit vara på norrländska delikatesser av olika slag.
Bland annat bjöds mannen i familjen på blåbärsgröt....vilket möttes med viss misstro.
- Va e de där??? Ser konstigt ut...
En liten stund senare satt han med skeden i högsta hugg och ville ha MER och undrade varför jag under alla år hållit nåt så gott hemligt för mig själv?!?!

Tja, av ren illvilja har jag såklart hoppat över just den rätten...
Nej, man ska ju komma på det och precis där jag stod med en massa blåbär i kastrullen och skulle till att sylta för glatta livet, kom jag ihåg nåt gott som min mamma ofta kokade när jag var liten.
Och vips blev det blåbärsgröt.
Misstänker att det kommer bli en ny laddning till helgen.

Här kommer receptet om ni vill testa.

Blåbärsgröt:

½ liter blåbär (färska eller djupfrysta) ca 250g
½ dl socker
2 dl vatten
1 dl mannagryn
1 krm salt

Koka upp blåbär, socker och vatten (uteslut socker om de frysta bären redan är sockrade).
Vispa ner mannagrynen och tillsätt saltet.
Låt alltsammans koka upp och sedan koka på svag värme i 4-6 minuter.
Rör om i gröten då och då.
Servera gröten varm tillsammans med kall mjölk.

(Bild: Photoadventure)

4 kommentarer:

  1. Hihi..ondsinta du som förvägrat älsklingen blåbärsgröten.. Hur e det med andra norrländska delikatesser undrar engelsson..har du försnillat surströmmingen o rensteken oxå..hmm?? Det första som mötte engelsson i svärföräldrarnas kyl var just en surströmmingsburk o jag fick skrämselhicka av blotta tanken på ett eventuellt öppnande av den..men ännu har det inte varit aktuellt.. Annars e här alldeles alldeles underbart o jag njuter i fulla drag..här kan man ju ANDAS ju djuuupa härliga intag av den friskaste luft som finns..stor kram

    SvaraRadera
  2. Kapar tillbaks:-) det lät riktigt gott, synd att det inte finns blåbär här nere i obygden.

    Kram på dig själv och ha en riktigt trevlig eftermiddag och kväll!
    /Jea

    SvaraRadera
  3. Hejs!!
    Blåbärsgröt lagar min mamma till mig och barnen jämt då vi var uppe på sommrarna...mumma!!men har inte själv fixat till den hemma....

    ha det så jättebra!!kramar

    SvaraRadera