tisdag 4 augusti 2009

Det var säkert enklare förr i tiden...

04:20 - Klockan ringer....NEEEJ, AAAJ, REDAN?!? Hur ska det här gå till?
Nåja, rullar sig mot kanten på sängen och hoppas att självbevarelsedriften när man tippar över kanten, ska väcka kroppen till liv.
Fungerar skapligt...
Tänk vad bra det måste ha varit förr.
Vaknar av tuppen - som brukar kvickna till först när det blir ljust - sparkar tuppfan ur sängen och tvingar honom att koka kaffe och har man en sämre dag så blir det coq au vin till middag.

Jag var tvungen att slå på espressobryggaren alldeles själv och jag vet fortfarande inte vad jag ska laga för mat, det kanske känns bättre om jag ger mig på en klassiker...

Coq au vin

Antal portioner: 4
Ingredienser:
1 stor kyckling

100 g rimmat sidfläsk
4 msk smör
3 msk vetemjöl
Salt och malen vitpeppar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 morötter
3 1/2 dl rött vin
1 tsk timjan
1 lagerblad
5 vitpepparkorn
persiljestjälkar
1 stjälk blekselleri
20 champinjoner
20 smålökar

Gör så här:
1. Stycka kycklingen i 8 bitar. Blanda vetemjöl, salt och peppar. Rulla kycklingbitarna i mjölet. Skär fläsket i strimlor. Skala lök, vitlök och morot. Skär i mindre bitar. Stek fläskstrimlorna till fin färg i en stekgryta. Ta upp med hålslev.
2. Fräs lök, vitlök och morot i grytan. Skär sellerin i mindre bitar och ta bort stjälkarna från persiljan. Stek till sist kycklingbitarna tills de får fin yta. Häll på vin, timjan, lagerblad, pepparkorn, persiljestjälkar och selleri. Småputtra under lock i ca 30 minuter eller tills kycklingbitarna är färdiga. Stick på det tjockaste och kontrollera att köttsaften är klar och genomskinlig. Koka annars en stund till.
3. Skär champinjonerna i bitar och skala smålökarna. Stek dem tills de får färg. Krydda såsen med salt och peppar. Strö över champinjonerna och löken.

(Bild och recept : Recept.nu)

4 kommentarer:

  1. God morgon! Wow, du går upp tidigt! Jag vaknade 07.20 idag ;)

    Nej, jag har faktiskt inte beställt buketten än... och det är 2½ vecka kvar :O Ska försöka hinna med det så snart som möjligt, men vår blombutik stänger 17.00 och jag slutar 17.15...

    Surt att ingen behagade komma med fika ;) Låter bra det där med inhyrning och uppassning! Får fnula på det :) Kram! <3

    SvaraRadera
  2. Hmm, öppnar ni redan sex? Oj :) Fast skönt med lediga eftermiddagar förstås!

    Jag funderar på ljust rosa rosor... alternativet är ljusblåa blommor om det inte finns :)

    SvaraRadera
  3. Hejs!!
    Ja vi väntar med hösten ;-)
    Förstår att du var supertrött den tiden på morgonen...jag vet...har själv en bit till jobbet...den
    tiden är inte mänsklig...å gud å länge sedan jag gjorde receptet..coq au vin...fast på tupp hi hi...det här såg riktigt gott ut!!skall testa! såg sedan tävlingen på rosa laptopen...så nu anmälde jag mig oxså...ha det så super...jag skall strax in i duchen och sedan till jobbet.

    p.s sov gott i natt efter att slagit flugor....vågar knappt säga hur många det blev..kramar

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar! Jo det känns lite förvirrande att semestern är slut. Sen är det så många beslut om vad man ska göra sen, som jag inte kan komma fram till att jag svävar runt i något alternativ värld just nu. Sen fortsätter mina grannar att göra min vardag till en pest. Men jag försöker att koppla bort det. Hoppas du har det bra! kram

    SvaraRadera