söndag 13 december 2009

Smakar det så kostar det...men smakar det annorlunda?

70 spänn för 2 kuvert saffran....då är det pris på ett specialerbjudande?!?!
Allvarligt??
Nu börjar jag begripa varför lussekatterna som serverats på offentliga tillställningar i år, till största delen smakat vetebrödsdeg....börjar misstänka karamellfärg eller gurkmeja.
Jag hade storbak igår, det blev fyllda saffranslängder, lussehjärtan och saffranskorpor med vit choklad.
Och ja, de smakar saffran, de små röd-orangea fröna syns och det känns en jäkla skillnad i jultarmen (Det lilla maskformiga bihang som styr julkänslorna vid intag av säsongsbetonad mat).
Ska man ändå slaska i sig en massa grejjer som ska vara speciella, så är det i min värld JÄKLA viktigt att det känns skillnad.
Annars kan det lika gärna vara, för vad är det då för speciellt??

Nej, trycker i mig en "riktig" lussebulle till, spanar på sugen som rusar runt i stjärngosse-strut och önskar er alla en härlig lucia!!

3 kommentarer:

  1. ha ha du skriver så roligt! Tack för ditt mail! Värme mitt hjärta! Har inte orkat svara ännu. Men tack ska du ha för att du tog dig tid. Kram

    SvaraRadera
  2. Haha..så du har ransonerat hans vinglögg..som han FAAAAKTIISKT ärligen fått..spänner blicken i dig lite lagoma strängt.. O Jönssons blev avväpnade o lätthanterliga av lite knäck.. Nådåså kvinna där har du receptet till en stillsam o fröjdefull jul--koppla sugen till ett dropp på vinglögg med en trevlig takt på droppandet o förse Jönssons med knäck..o sätt dig bekvämt i soffan o avnjut allt du bullat fram idag..måste erkänna att jag blevo storligen avundsjuk på ditt bak..funderar på o muta sugen med massa glögg o Jönssons med lättuggade skumtomtar mot att de stjäääääääääl lite av godsakerna o skickar åt mitt håll..stoooooooor kram

    SvaraRadera
  3. Ja, de har verkligen smakat väldans lite ute i butikerna i år! Och jag som ääälskar lussebullar :) Får väl baka egna, jag med. Om jag nu hade haft tid...

    Hoppas allt är bra, ledsen att jag inte hunnit kika in så mycket på sistone men hoppas ha mer tid snart!

    Kram på dig namne!

    SvaraRadera