måndag 23 februari 2009

Biscotti

Hur enkelt som helst att baka själv!! Jag svängde ihop en omgång nu i eftermiddag. Jag gillar att pyssla med att smaksätta dem på olika sätt. Nästa gång ska jag prova med kanel.


Grundrecept Biscotti

* 3/4 dl sötmandel

* 100 g smör/margarin

* 1 ½ dl farinsocker

* 2 ägg

* 5 dl vetemjöl

* 1 ½ tsk bakpulver




- Hacka mandeln grovt.
- Rör rumsvarmt smör och farinsocker poröst i en skål. Rör ner ett ägg i taget.
- Blanda Vetemjöl, bakpulver och mandel och rör ner det i smeten.
- Arbeta ihop till en smidig deg, tillsätt eventuellt lite mer mjöl om degen är för lös annars kan du använda vatten om den verkar ha blivit för torr.
- Dela degen i tre delar och rulla ut till långa längder. Lägg längderna på en smord plåt.
- Grädda dem i 200 grader i ca 10 min.
- Skär längderna medan de är varma i sneda bitar. Lägg dem med ena snittytan uppåt och grädda pånytt i 10 min. Vänd dem med andra snittytan uppåt och grädda i ytterligare 10 minuter. Låt svalna.

Den här gången smaksatte jag med 100 g mörk choklad som jag blandade ner det sista jag gjorde efter jag fått en bra konsistens på degen.
Har även provat med 2 tsk vaniljsocker....eller varför inte kombinera vaniljsocker och mörk choklad eller mandelmassa, saffran, kardemumma...

Ett tips om du ska experimentera, börja med en liten mängd av kryddan alternativt smaksätt bara en liten del av degen på prov.

(Bild: Maria)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar